Jak uczymy?
1. Wiemy, że na naukę języka nigdy nie jest za wcześnie.
Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym z łatwością przyswajają każdy język, którym są otoczone. Według naukowców mózg człowieka działa niczym „supergąbka”, która najlepiej wchłania do wieku około 12 lat i dlatego też to właśnie mózg dziecka jest przystosowany do przyswajania nowych informacji niesamowicie szybko. W wieku przedszkolnym wrażliwość słuchowa dziecka wzrasta prawie dwukrotnie, więc bez wysiłku uczą się one nowych dźwięków, słów, wyrażeń. To właśnie podczas tego okresu tworzą się podstawy myślenia, mowy, zdolności widzenia, postaw, uzdolnień. Potem „okienka” zamykają się.Badania dowodzą, że im wcześniej wprowadzimy dziecku drugi język, tym lepiej. Dzieci uczą się języka naturalnie, tak, jakby uczyły się języka ojczystego, ponieważ lektor mówi do nich w obcym języku. Rozpoczęcie nauki we wczesnym dzieciństwie pozwoli dziecku szybko rozwinąć się, tworząc solidne podstawy nauki w wieku szkolnym i zapewniając biegłą znajomość języka obcego w stosunkowo młodym wieku.
2. Uczymy języka, dbając o ogólny rozwój dziecka.
Misją naszej szkoły jest nie tylko stworzenie dzieciom możliwości rozwoju w obszarze inteligencji językowej, ale także ich rozwój w pozostałych sferach. Dlatego też na każdych zajęciach wykorzystywane są formy i techniki rozwijające zdolności muzyczne, przestrzenne, logiczno-matematyczne, kinestetyczne, inter i intrapersonalne. Dzieci wchodzą w interakcje z rówieśnikami, grają i bawią się, ucząc się zasad pracy i współpracy w grupie, rywalizując i integrując się z innymi.
Nauka języka obcego odbywa się w naszej szkole w kontekście zajęć zintegrowanych, w oparciu o założenia Koncepcji Inteligencji Wielorakich H.Gardnera.
Nauka języka obcego odbywa się w naszej szkole w kontekście zajęć zintegrowanych, w oparciu o założenia Koncepcji Inteligencji Wielorakich H.Gardnera.
3. W nauczaniu języka uwzględniamy cechy rozwojowe dzieci
Przygotowując programy nauczania najmłodszych przede wszystkim bierzemy pod uwagę cechy rozwojowe dzieci w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Pamiętamy, aby dobierane metody i techniki pracy spełniały zasady współczesnego nauczania dzieci. Uwzględniamy między innymi ich potrzeby motoryczności, uczenia się poprzez gry i zabawy, doboru krótkich ćwiczeń skupiających ich ograniczoną zdolność koncentracji.
Cechy rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, które uwzględniamy to:
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA I ZABAWA
Pojemność pamięci u dziecka w tym okresie powiększa się szybko. Związana jest ona w dużej mierze z działalnością dziecka; najwięcej nowych słów zapamiętuje ono w zabawie.
Na lekcjach dominuje więc zabawa, kolorowanie, wycinanie, klejenie, zabawy ruchowe.
Dzieci mają możliwość ekspresji w formie plastycznej, muzycznej czy teatralnej,
Wykorzystujemy Metodę TPR- Total Physical Response – reagowania całym ciałem.
Pojemność pamięci u dziecka w tym okresie powiększa się szybko. Związana jest ona w dużej mierze z działalnością dziecka; najwięcej nowych słów zapamiętuje ono w zabawie.
Na lekcjach dominuje więc zabawa, kolorowanie, wycinanie, klejenie, zabawy ruchowe.
Dzieci mają możliwość ekspresji w formie plastycznej, muzycznej czy teatralnej,
Wykorzystujemy Metodę TPR- Total Physical Response – reagowania całym ciałem.
NAŚLADOWNICTWO
Wielokrotne powtarzanie słów i naśladowanie czynności dorosłego stanowią stały element uczenia się dzieci.
Korzystamy więc również z Metody audiolingwalnej, gdzie nawyki językowe wykształcają się poprzez mechaniczne powtarzanie, zapamiętywanie i utrwalanie ćwiczonego materiału. Wychodząc z tego założenia, nauczamy poprzez wielokrotne atrakcyjne powtórzenia: wierszyki, piosenki, rymowanki.
Wielokrotne powtarzanie słów i naśladowanie czynności dorosłego stanowią stały element uczenia się dzieci.
Korzystamy więc również z Metody audiolingwalnej, gdzie nawyki językowe wykształcają się poprzez mechaniczne powtarzanie, zapamiętywanie i utrwalanie ćwiczonego materiału. Wychodząc z tego założenia, nauczamy poprzez wielokrotne atrakcyjne powtórzenia: wierszyki, piosenki, rymowanki.
KRÓTKA KONCENTRACJA
Dzieci szybko zapamiętują, ale i szybko zapominają.
Dostarczamy dzieciom różnorodnych bodźców, aby podtrzymać ich uwagę (obraz, dźwięk, ruch) i często zmieniamy aktywności (gry ruchowe, śpiew, oglądanie i kolorowanie obrazków, video / DVD). W ten sposób stale powracamy do omówionych partii materiału, aby utrwalić wiadomości w atrakcyjny dla dzieci sposób.
Dostarczamy dzieciom różnorodnych bodźców, aby podtrzymać ich uwagę (obraz, dźwięk, ruch) i często zmieniamy aktywności (gry ruchowe, śpiew, oglądanie i kolorowanie obrazków, video / DVD). W ten sposób stale powracamy do omówionych partii materiału, aby utrwalić wiadomości w atrakcyjny dla dzieci sposób.
PAMIĘĆ MECHANICZNA i MYŚLENIE KONKRETNE
Nauka musi się wiązać z konkretnymi przedmiotami i sytuacjami. Istotną rolę odgrywają osobiste doświadczenia.
Na zajęciach wykorzystujemy przedmioty znajdujące się w zasięgu wzroku dzieci. Lektorzy skupiają się na nauczaniu słownictwa, powtarzaniu prostych, sensownych, prawdziwych zdań, mających dla dzieci znaczenie w określonych sytuacjach. Często pomagają sobie użyciem znanych dzieciom i lubianych maskotek.
Nauka musi się wiązać z konkretnymi przedmiotami i sytuacjami. Istotną rolę odgrywają osobiste doświadczenia.
Na zajęciach wykorzystujemy przedmioty znajdujące się w zasięgu wzroku dzieci. Lektorzy skupiają się na nauczaniu słownictwa, powtarzaniu prostych, sensownych, prawdziwych zdań, mających dla dzieci znaczenie w określonych sytuacjach. Często pomagają sobie użyciem znanych dzieciom i lubianych maskotek.
POTRZEBA AUTONOMII
Chcą podejmować działania dopiero wtedy, gdy czują się do tego gotowe. Nie zmuszamy maluchów do mówienia dopóki nie chcą. Zachęcamy do powtórzeń, aby czuły się bezpiecznie. Staramy się jak najwięcej „osłuchać” je z językiem obcym. Mówimy do nich w języku obcym w sytuacjach dla nich zrozumiałych, co pomaga im domyśleć się znaczenia informacji. Aby ułatwić pierwsze publiczne wypowiedzi organizujemy scenki , w których dziecko opiera się na powtarzaniu. Nie wytykamy dzieciom błędów lecz kilkakrotnie powtarzamy zdanie zawierające poprawną formę.
Chcą podejmować działania dopiero wtedy, gdy czują się do tego gotowe. Nie zmuszamy maluchów do mówienia dopóki nie chcą. Zachęcamy do powtórzeń, aby czuły się bezpiecznie. Staramy się jak najwięcej „osłuchać” je z językiem obcym. Mówimy do nich w języku obcym w sytuacjach dla nich zrozumiałych, co pomaga im domyśleć się znaczenia informacji. Aby ułatwić pierwsze publiczne wypowiedzi organizujemy scenki , w których dziecko opiera się na powtarzaniu. Nie wytykamy dzieciom błędów lecz kilkakrotnie powtarzamy zdanie zawierające poprawną formę.
EMOCJONALNOŚĆ
Ważnym czynnikiem motywującym dzieci jest życzliwy, serdeczny i przyjazny nauczyciel, z którym dzieci czują się miło i bezpiecznie. Nasi lektorzy posiadają wykształcenie lingwistyczne i pedagogiczne, są pasjonatami nauczania dzieci. Podchodzą do każdego dziecka indywidualnie- dużo chwalą i nagradzają osiągnięcia dzieci, wzmacniając ich poczucie własnej wartości.
Ważnym czynnikiem motywującym dzieci jest życzliwy, serdeczny i przyjazny nauczyciel, z którym dzieci czują się miło i bezpiecznie. Nasi lektorzy posiadają wykształcenie lingwistyczne i pedagogiczne, są pasjonatami nauczania dzieci. Podchodzą do każdego dziecka indywidualnie- dużo chwalą i nagradzają osiągnięcia dzieci, wzmacniając ich poczucie własnej wartości.
4. Łączymy elementy i techniki pochodzące z różnych metod nauczania języków obcych.
Zdaniem wielu autorytetów, teoretyków i praktykujących nauczycieli skuteczność i atrakcyjność nauczania języków obcych gwarantuje eklektyzm, tj. łączenie elementów i technik pochodzących z różnych metod.
Jednocześnie założenia i techniki pracy różnych metod nauczania języka obcego odpowiadają określonym potrzebom rozwojowym dzieci. Zawsze więc wybieramy te najskuteczniejsze dla najmłodszych.Dlatego też w pracy wykorzystujemy między innymi takie metody nauczania języków jak metodę naturalną, metodę TPR, metodę audiolingwalną, metodę komunikacyjna oraz metody pracy pedagogicznej-metody pedagogiki zabawy, metodę „learning by doing” (uczenie przez działanie), metodę projektów czy storytelling.
Jednocześnie założenia i techniki pracy różnych metod nauczania języka obcego odpowiadają określonym potrzebom rozwojowym dzieci. Zawsze więc wybieramy te najskuteczniejsze dla najmłodszych.Dlatego też w pracy wykorzystujemy między innymi takie metody nauczania języków jak metodę naturalną, metodę TPR, metodę audiolingwalną, metodę komunikacyjna oraz metody pracy pedagogicznej-metody pedagogiki zabawy, metodę „learning by doing” (uczenie przez działanie), metodę projektów czy storytelling.
5. Monitorujemy postępy dzieci w nauce.
Nauka na każdym etapie ma jasno określone cele.
Już u najmłodszych oceniamy postępy w nauce, dostarczając rodzicom okresowe raporty. W formie opisowej udzielamy informacji o frekwencji, zaangażowaniu w trakcie zajęć i wzroście kompetencji językowych w określonych obszarach.
U dzieci piśmiennych przeprowadzamy systematyczne testy, a na koniec roku szkolnego nasi uczniowie piszą test końcowy, który kwalifikuje ich na wyższy poziom.
Na koniec roku szkolnego każdy uczeń otrzymuje certyfikat.
Posiadamy bogate zaplecze metodyczne, a wysoki standard nauczania gwarantuje stały nadzór metodyczny.
Już u najmłodszych oceniamy postępy w nauce, dostarczając rodzicom okresowe raporty. W formie opisowej udzielamy informacji o frekwencji, zaangażowaniu w trakcie zajęć i wzroście kompetencji językowych w określonych obszarach.
U dzieci piśmiennych przeprowadzamy systematyczne testy, a na koniec roku szkolnego nasi uczniowie piszą test końcowy, który kwalifikuje ich na wyższy poziom.
Na koniec roku szkolnego każdy uczeń otrzymuje certyfikat.
Posiadamy bogate zaplecze metodyczne, a wysoki standard nauczania gwarantuje stały nadzór metodyczny.